یکشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۸۴

پيشنهاد فضانوردان برای منحرف کردن سيارک ها

دو فضانورد ناسا می گويند طرحی را آماده کرده اند که می تواند مانع برخورد بالقوه سيارک ها به زمين شود.
ادوارد لو و استنلی لاو، فضانوردان آژانس فضايی آمريکا، پيشنهاد می کنند يک راکت عظيم به فضا پرتاب شود تا با نيروی خود هر سيارکی را که ممکن است در مسير تصادم با زمين قرار داشته باشد "بکسل" کند.
وسيله نقليه پيشنهادی آنها به سادگی بر فراز سيارک قرار خواهد گرفت و با استفاده از نيروی جاذبه آن را از مسير تصادم منحرف خواهد کرد.
لو و لاو در نشريه علمی "نيچر" گزارش می دهند که يک موشک 20 تنی می تواند سيارکی به قطر 200 متر را ظرف مدت يک سال از مسيرش منحرف کند.
دانشمندان معتقدند که اگر سيارکی به اين اندازه با کره زمين برخورد کند، باعث ويرانی گسترده و تلفات انبوه خواهد شد.
در گذشته ترفندهای مختلفی برای نجات زمين از چنين برخوردی پيشنهاد شده و بسياری از آنها در فيلم های هاليوودی منعکس شده است.
لو و لاو معتقدند که چسباندن يک فضاپيما به سطح صخره ای و ناهموار يک سيارک، به منظور جابجا کردن آن، بسيار دشوار خواهد بود.
آنها استدلال می کنند که فضاپيما به سادگی می تواند از کشش جاذبه ميان خود و سيارک برای انتقال آرام آن به يک مسير ايمن استفاده کند.
اين ايده در نمايشگاهی در موزه علوم لندن به نمايش درآمده است.
ربکا ريچاردز، از مقام های اين موزه، گفت: "اين ايده ای به نهايت مهيج است که از مخيله فيلمنامه نويسان هاليوودی يا حتی دانشمندان نظری نشات نگرفته."
"اين يک طرح علمی واقع گرايانه از فضانوردان باتجربه است که می تواند يک اصل ساده علمی را به تجربه ای با اهميت جهانی بدل کند."
به نقل از سایت فارسی بی بی سی

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ایده‌ی جالبی به نظر می‌رسد. اما من برای‌ام کمی عجیب است که چرا چسباندن یک فضاپیما (یا قلاب‌کردن آن) باید کار دشواری باشد؟