سه‌شنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۴

پلوتو صاحب ۲ قمر جديد شد

اخترشناسان توانسته اند با استفاده از تلسکوپ فضايي هابل ۲ شي کوچک را در اطراف سياره پلوتو شناسايي کنند. بدين ترتيب اقمار پلوتون به عدد ۳ مي رسد تا اين جرم کمربند کويي پر نخستين عضو اين خانواده باشد که اين تعداد اقمار براي آن شناسايي مي شود
داستان کشف اقمار جديد سياره پلوتو ازشب ۱۵ ماه مي سال جاري آغاز شد ،‌زماني که آلن استرن از موسسه تحقيقاتي جنوب غرب در کلورادو و هارولد ويور از موسسه جان هاپکينز در راستاي رصدهاي منظمي که در طرح ماموريت اکتشافي نيو هارزنز (افقهاي نو) و از هدف اين ماموريت ،‌پلوتون انجام مي دادند موفق به شناسايي اجرام کم سويي در اطراف اين سياره دوردست شدند.
بر اساس داده هاي اوليه اين دو جسم که به طور موقت به نامهاي S/۲۰۰۵ P۱ و S/۲۰۰۵ P۲ ناميده مي شوند ،‌به ترتيب ۶۴۵۰۰ و ۴۹۵۰۰ کيلومتر از سياره مادر خود فاصله دارند و مدار گردش آنها به دور پلوتو بر صفحه مدار چارون منطبق است. اين دو قمر که با قدر ۲۳،۱ و ۲۳،۴ در آسمان مي درخشند دوره تناوبي معادل ۳۸ و ۵ و ۲۵ روز دارند و قطر آنها ۱۵۰ و ۱۰۰ کيلومتر تخمين زده ميشود.نکته جالب در باره اين کشف ،‌ نحوه شکل گيري اين اقمار است که به نظر مي رسد در محل خود شکل گرفته و حاصل برخوردي پر انرژي در منطقه سياره پلوتون و در گذشته اي دور باشد.
به نقل از سایت مجله نجوم

هیچ نظری موجود نیست: