دوشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۸۹

دانستنیهای جدید

بعد از شاید 20 سال امروز مجله دانستنیها خریدم. این مجله بی نوا بعد از بلا های مختلفی که سرش اومده، الان در مجموعه مجلات همشهری چاپ میشه. خیلی تمایلی به این مجلات حس نمی کنم دیگه. شاید به دلیل بالا رفتن سن یا به دلیل تغییر محتوای مجلات. مجلاتی مانند دانشمند یا اطلاعات علمی و همین دانستنیها، این روزها با وصل شدن به اینترنت و تکثیر و ایرانیزه و عوامانه کردن مطالب اینترنت صفحاتشان را پر می کنند. مثل اکثر دیگر نشریات ایرانی تاکیدی هم بر کج و کولگی و ناکآرآمدی غرب و به ویژه آمریکا دارند. بگذریم.
به عنوان نمونه، یکی از مطالب نشریه که در عرض این چند ساعت مطالعه، خوانده بودم و برایم مفهوم نبود را انتخاب کردم و منبع اصلی آن را جستجو کردم.


اینجا هم مطلب اصلی از سایت USA TODAY
چیزی نمی نویسم. به عهده خودتون می گذارم که درباره فضا و معانی دو متن قضاوت کنید. به یک نکته رو اما توجه کنید. در متن روزنامه آمریکایی، پس از وصف هر کدام از این اماکن به خواننده گوشزد می شود که این گفته فلان شخص است. اما متاسفانه مجله ایرانی تمام تلاشش را می کن که موضوع را به عنوان حقیقتی غبرقابل کتمان به خورد خواننده بدهد.
خب البته نباید فراموش کرد که دانستنیها خوردا مجله ای علمی نمی داند. عنوانش مجله دایره المعارفی است. اما دایره المعارف هم باید آسمان و ریسمان ببافد و به خورد خواننده بدهد تا بتواند بفروشد. شاید هم ذائقه ایرانی ها همین است.