پنجشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۸۵

ناسا تصميم به تعمير و نوسازی هابل گرفت

مدير آژانس فضايی آمريکا می گويد ناسا از تصميم قبلی خود مبنی بر عدم تعمير هابل منصرف شده و قصد دارد يکی از ماموريت های آتی شاتل را به نوسازی اين تلسکوپ پيشرفته فضايی اختصاص دهد.
تلکسوپ هابل که در مدار زمين می گردد با تصاوير خارق العاده از کيهان، هم منجمان و هم عموم مردم را شگفت زده کرده است اما به تدريج فرسوده شده و در صورتی که تعمير نشود ظرف چند سال از کار خواهد افتاد.
دکتر مايکل گريفين، مدير ناسا، به کارمندان اين سازمان گفت که اصلاحات تازه در سيستم پرتاب شاتل بدان معنی است که اکنون اعزام فضانوردان برای تعمير هابل ايمن خواهد بود.
ماموريت تعمير و نوسازی هابل با کمک شاتل فضايی ديسکاوری احتمالا در سال 2008 انجام خواهد شد.
دکتر گريفين در مرکز فضايی گدارد در ايالت مريلند که برنامه هابل از آنجا اداره می شود به گروهی از مخاطبان گفت: "ما يک ماموريت تعمير - برای نوسازی هابل - به ماموريت های شاتل اضافه می کنيم تا قبل از بازنشسته شدن شاتل ها انجام شود."
اگر هابل تعمير نشود بعيد است بيش از سه يا چهار سال دوام آورد.
باتری ها و ژيروسکوپ هابل، که از آن برای نشانه رفتن تلسکوپ به سوی يک هدف خاص استفاده می شود، فرسوده شده اند اما در ماموريت تازه جايگزين خواهند شد.
خدمه شاتل همچنين دو ابزار تازه را روی تلسکوپ نصب خواهند کرد: دوربين زاويه باز 3 (WFC3) و طيف سنج منشا کيهانی (COS). اين ابزارهای تازه توانايی هابل برای کاوش اجرام محو و دوردست که يادگار مراحل اوليه کيهان هستند را به طور قابل توجهی افزايش خواهد داد.
اين ماموريت بايد عمر مفيد هابل را حداقل تا سال 2013 تمديد کند و آن زمانی است که ناسا بايد به پرتاب جانشين هابل نزديک شده باشد: تلسکوپ فضايی جيمز وب.
تصميم دکتر گريفين در واقع تصميم سلف او، شان اوکيف، که ماموريت های شاتل برای تعمير و نوسازی هابل را لغو کرده بود وارونه می سازد. آن برنامه بعد از فاجعه انهدام شاتل کلمبيا در فوريه 2003 لغو شد.
منجمان در سراسر جهان با شادی از تصميم تازه ناسا استقبال کرده اند.
اين رصدخانه چند ميليارد دلاری خدمات قابل توجهی به درک ما از منشا و تکامل جهان داشته است.
عميق ترين عکس ها از کيهان با همين تلسکوپ گرفته شده و به کشف اجرام بسيار جالب - که بعدا توسط ساير رصدخانه به دقت بررسی شد - منجر شده است.

مطالعات آن درباره انبساط جهان در سال های نخست ماموريت، باعث بهبود چشمگير تخمين ها در مورد قدمت کيهان شد. تصاوير آن همچنين به طور قطعی وجود سياهچاله ها را ثابت کرده و نظريه های مربوط به نحوه تشکيل سيارات را تصديق کرده است.
دانشمندان انتظار دارند که هابل پس از مرمت و نصب تجهيزات تازه همچنان در انجام کشفيات تازه پيشقدم خواهد بود.
به گفته آنها تحقيق درباره سيارات در اطراف ساير ستارگان (غير از خورشيد)، عميق تر شدن در گذشته راه شيری و فراتر از هر چيز دست يافتن به درکی بس عميق تر از تکامل کيهان از فعاليت ها و دستاوردهای آتی هابل خواهد بود.
باربارا ميکولسکی، نماينده مريلند در مجلس سنا، که برای انجام يک ماموريت تازه برای تعمير هابل تلاش و فعاليت می کرد اين تصميم را حادثه ای "خارق العاده" توصيف کرد.
وی که در جلسه روز سه شنبه در مرکز گدارد حضور يافته بود گفت: "اين روزی بزرگ برای دانش، روی بزرگ برای اکتشافات علمی و روزی بزرگ برای الهام بخشيدن است؛ زيرا هابل برای بسياری از مردم سرمنشاء الهام بوده است."

منبع : BBCفارسی

هیچ نظری موجود نیست: